Pålsjö-Landborgen-Vikingsberg-Stattena 20 maj

 Med regn i luften startade vi denna kvällsrunda med bara 8 personer från Krematoriet i Helsingborg. Men detta skulle bli en vandring som liknade ingen annan jag har varit med om. Och det har varit många. 

Efter 100 meter från parkeringen upptäckte PeO att han hade glömt ryggsäcken vid startplatsen. Omsvärmade av polishelikoptrar fortsatte vi vår vandring genom den ljusgröna bokskogen. Fler dundrande maskiner visade sig i luften. Det här var värre än när HIF har match. Det är NATO-möte i stan. Max Rutte Natochef, Marco Rubio USA och Utrikesministrar från ca. 30 länder,  Kungen och Silvia, Alla här i Helsingborg. Den 21-22 maj ska Helsingborg stå värd för Sveriges första Natomöte. Stadens strategiska läge nämns som gott val av placering. Härifrån kan världens ledare se den ryska skuggflottan segla förbi från sitt hotellfönster.

PeO berättar om Landborgen och Pålsjöskog. Nu är det också lågt flygande flygplan kors och tvärs över oss. Regnet tilltar men kan inte förta blomsterprakten i Vikingsbergsparken där vi fikade. Tänk att denna park i gångna tider tillhörde en enda familj. Vi satt alldeles i närheten av trädgårdsmästarens hus. Han hade till uppgift att sköta parken när den var i privat ägo. Efter avslutad rast tog jag min kära mobil och lade den på ett torrare ställe i ryggsäcken. För allt i världen vill man skydda den från att bli våt. 
 
Så småningom kom vi till Kopparmölleparken. Och där det nu är en cykelväg, hör och häpna gick en spårvagn gick fram till 1954. Men där fanns också ett gammalt träd som en skicklig konstnär höll på att skulptera. Vi förstod att det inte var klart än. Sågspånet ikring var nytt och ljust. 


Här bara måste jag ta ett foto! Gräver i ryggsäcken! Mobilen är inte där! Tömmer allt på det våta gräset. Christer och Björn ringer upp mig. Och vi hör signalen. Jag letar, blir stirrig. Till sist är Gunilla som håller huvud kallt och hittar den svarta tingesten.

Nu styrde PeO oss, för min del på trötta fötter, mot den vackra och oändligt stora Pålsjö Kyrkogård med Krematoriebyggnaden ritad av Ragnar Östberg. 
Det var skönt att komma fram till bilarna. Regnet hade upphört för länge sedan. 
Tack PeO för en minnesvärd onsdagskväll.


Text: Mona Folkesson Foto: PeO Jansson

Kommentarer