Inlägg

Visar inlägg från maj, 2026

Domsten 24 maj

Bild
Fin vandring Domsten- Kulla Gunnarstorp slott och Mölla, det blev 9 km med 17 vandrare i lätt blåsigt men soligt väder.                                                                                                                                                                Vy över Domsten                                                              ...

Pålsjö-Landborgen-Vikingsberg-Stattena 20 maj

Bild
  Med regn i luften startade vi denna kvällsrunda med bara 8 personer från Krematoriet i Helsingborg. Men detta skulle bli en vandring som liknade ingen annan jag har varit med om. Och det har varit många.  Efter 100 meter från parkeringen upptäckte PeO att han hade glömt ryggsäcken vid startplatsen. Omsvärmade av polishelikoptrar fortsatte vi vår vandring genom den ljusgröna bokskogen. Fler dundrande maskiner visade sig i luften. Det här var värre än när HIF har match. Det är NATO-möte i stan. Max Rutte Natochef, Marco Rubio USA och Utrikesministrar från ca. 30 länder,  Kungen och Silvia, Alla här i Helsingborg. Den 21-22 maj ska Helsingborg stå värd för Sveriges första Natomöte. Stadens strategiska läge nämns som gott val av placering. Härifrån kan världens ledare se den ryska skuggflottan segla förbi från sitt hotellfönster. PeO berättar om Landborgen och Pålsjöskog. Nu är det också lågt flygande flygplan kors och tvärs över oss. Regnet tilltar men kan inte förta bloms...

Järavallen 17 maj

Bild
Ännu en försommarvandring i detta vackra strövområde med närhet till havsängarna och Sundet. Solen sken och inga myggor.  Vi, 19 st vandrare, går mellan svarttallar och ljust grön bokskog längs med Barsebäck GK. Efter passerandet av civilisationens härdsmälta, E4/E6 , öppnar sig ängarna och Hofterups mosse. Östergöken sjunger (?) eller hoar. Fikapausen, som man ju alltid längtar efter, inföll som vanligt vid sjön. Sedan återstod bara att sluta cirkeln. Text Anna Åkerhielm  Foto Robert Moman    

Gökottevandring 14 maj

Bild
  21st morgonpigga EVF samlades på Nya Torg. Christina Holmqvist hälsade oss välkomna till EVFs traditionella gökottevandring.  Solen värmde upp oss. Vi gick över Pyttebron och vidare mot reningsverket. Nere vid ån väntade Göran och Monica Ahlberg som hade dukat upp en läcker frukost till oss. Regnet dök plötsligt upp och vi packade ihop oss i skjulen. Tyvärr hörde vi ingen gök, kanske inte så konstigt med allt vårt tjatter. Regnet slutade och vi vandrade tillbaka till Nya Torg. Text och bild: Lena Ottosson. Karta: Hans Andersson.